Aikataulu:
Tapahtumapaikka: Suomen käsityön museo
Linkki: Avaa WWW-sivu
Näyttelyn teokset kutsuvat yleisöä kokemaan aistien ja kosketuksen kautta taiteen materiaalisuutta. Teema on tullut Suomen käsityön museon ehdotuksesta Taiteilijat O:lle.
Näyttelyyn saivat kaikki Taiteilijat O:n jäsenet ehdottaa enintään kahta teosta tai teosluonnosta. Teoshaku oli kaksivaiheinen ja anonyymi, ja siihen osallistui 33 taiteilijaa 43 teoksella. Toiseen vaiheeseen valittiin 28 taiteilijalta materiaalinäytteet 33 teoksesta. Näistä näyttelyyn valittiin 17 taiteilijaa ja 21 teosta.
Näyttelyyn valitut taiteilijat ovat:
Tuuli Autio, Elli Hukka, Sirpa Hannele Heinonen, Niina Hiltunen, Leena Juvonen, Teemu Järvi, Minja Kolehmainen, Laura Merz, Mirja Niemelä, Wiebke Pandikow, Laura Pehkonen, Johanna Pöykkö, Piia Rossi, Melissa Sammalvaara, Ulla Sinkkonen, Päivi Vaarula ja Jana Vyborma-Turunen.
Teosvalinnoista vastasivat näyttelyn kuraattorit museolehtori, tekstiilitaiteilija, TaM Margarita Rosselló Ramón, Suomen käsityön museosta sekä tutkija-taiteilija, keramiikkataiteilija, TaT Priska Falin Aalto-yliopistosta.
Kuraattorit kertovat näyttelyn teemasta
Taiteilija luo suhteen työstettävään materiaaliin usein juuri käsin koskettamisen kautta. Materiaalia työstettäessä koskettaminen on vuorovaikutusta, jossa tekijä tuntee materiaalin ominaisuudet, työstettävyyden ja pystyy seuraamaan materiaalin ‘tahtoa’ tämän kosketukseen perustuvan vuorovaikutuksen kautta.
Taideteoksen kokeminen jää kuitenkin hyvin usein näköaistin varaan, jossa materiaalin tuntu jää mielikuvituksen varaan ja on kokijan kehossa muistona aiemmista kokemuksista. Tämä sinänsä on mielenkiintoista, mutta usein koskettamisen puuttuminen jättää taiteen kokemuksen vaillinaiseksi. Koemme elämää koko kehollamme, kaikilla aisteilla, mutta visuaalinen ylivoima turruttaa muiden aistien herkkyyden. Kun tuntoaisti ja aistittavuus tuodaan ensisijaiseksi, miten teos muuttuu? Kysymyksenä ei ole miten teos näyttäytyy vaan miltä teos tuntuu, tässä ajassa ja tässä materiaalisessa maailmassa?
Aistinvarainen ohjaa moniaistiseen kokemiseen, jossa taiteilijalla on mahdollista tuoda esiin ne materiaalin ominaisuudet, jotka kannattelevat omaa tekemistä: miten materiaali koskettaa meitä?
Näyttelykävijälle annetaan mahdollisuus hahmottaa kosketuksen avulla erilaisia pintoja ja tekstuureja, niiden pehmeyttä, kovuutta, karheutta tai sileyttä. Teosta tunnustellen kokija hahmottaa sen kokonaismuotoa, sen kokoa sekä yksityiskohtia. Miten teos koetaan, jos tärkein aistimus olisi kosketus näkemisen sijaan? Miten kosketus herkistää, mitä taiteen aistikokemuksella välitämme yleisölle? Voiko aisteja haastaa tai ohjata?
Aistiminen muuten kuin pelkästään näköhavaintoon perustuen avaa teokselle uusia merkityksiä ja päästää kokijan taiteilijan kädenjäljelle. Teos tuodaan iholle, kuin oma vaate kosketuksiin kokijan kanssa.
Lue myös kuraattori Margarita Rosselló Ramónin blogikirjoitus aiheesta.
Kuraattoriesittelyt
Priska Falin
Priska Falin on tutkija-taiteilija, joka väitöstutkimuksessaan Relating to Clay: Tuning in to the Workings of the Aesthetic Dimension in Ceramic Practice keskittyi luovaan prosessiin ja erityisesti pitkäkestoisen tekemisen kautta syntyvään läheiseen suhteeseen materiaalin kanssa. Aistiva, tunteva keho on keskiössä luovassa tekemisessä ja tutkimuksessaan Falin pyrkii ymmärtämään luovan kokemuksen estetiikkaa. Läheinen suhde materiaaliin näyttäytyy Falinille myös oleellisena osana siihen millainen on kehittyvä suhteemme ympäristöön ja elämää ylläpitävään maailmaan. Tällä hetkellä Falin toimii tohtoritutkijana Aalto-yliopistossa, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, Muotoilun laitoksella. Hän tehtäviinsä kuuluu muunmuassa Radical Ceramics projektin koordinointi, opetustehtäviä Muotoilun pääaineessa Contemporary Design muiden akateemisten tehtävien ohella. Falin toimii myös taiteellisen tutkimuksen kausijulkaisun RUUKKU -julkaisun toimitusneuvostossa.
Margarita Rosselló Ramón
Margarita Rosselló Ramón toimii museolehtorina Suomen käsityön museossa. Hänen taustansa on tekstiilisuunnittelussa sekä kuvataiteessa, joiden yhteissummana hänen teoksissaan tekstiilillä on olennainen rooli. Kierrätetyt tekstiilit kertovat omia tarinoitaan kulumiensa kautta. Hiutunut kohta tuntuu erilaiselta kuin jokin toinen kohta kankaassa, ja sormenpäät alkavat miettiä tarinoita, jotka ovat saaneet uusia tulokulmia teoksissa mutta ehkä muutoin verhoutuneet hiljaisiksi. Rosselló Ramón on kiinnostunut näyttelyiden moninaisesta saavutettavuudesta konkreettisuudessaan. Miltä näyttely vaikuttaa, jos esimerkiksi näköaistia rajoitetaan sen ollessa usein se hallitseva? Mitä tapahtuu, kun museossa teoksiin saakin koskea? Estetiikka, jonka lähtökulma ei olekaan näköaistissa, on kiinnostavaa ja avaa näyttelyiden maailmaa liian tutusta laajemmaksi. Häntä kiinnostaa eri aistien kautta vaikuttavat muistojen maailmat ja teosmuodon moninaisuuden mahdollisuudet.
Yhteistyössä
Suomen käsityön museo
Kauppakatu 25, 40100 Jyväskylä
Suomen käsityön museo on käsityön ja käsiteollisuuden asiantuntija, valtakunnallinen vastuumuseo, jonka osana toimivat Suomen kansallispukukeskus ja Konservointikeskus. Museo toimii Jyväskylässä osana Jyväskylän kaupungin museopalveluita. Museo edistää käsityötä ammattina, taiteena ja harrastuksena.
https://www.craftmuseum.fi/
Näyttelyä ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus ja Museovirasto.
Tiedustelut
Tiedustelut: nayttelyt@taiteilijato.fi
Näyttelytyöryhmä: Niina Hiltunen, Leena Hyttinen, Virpi Vesanen-Laukkanen ja Taiteilijat O:n tuottaja Eeva Mäkinen.
Aistinvarainen
11.1.–27.4.2025
Suomen käsityön museo
Kauppakatu 25, 40100 Jyväskylä
Avajaiset 10.1.25 klo 17
https://www.craftmuseum.fi/