Hyppää sisältöön

Teoshaku Taiteilijat O:n  ryhmänäyttelyyn Aistinvarainen 

Taiteilijat O ry järjestää yhteistyössä Suomen käsityön museon kanssa teemallisen ryhmänäyttelyn Aistinvarainen Suomen käsityön museossa Jyväskylässä 10.1.–27.4.2025.

Hakuaika 20.12.2023–3.3.2024

Näyttelyn teokset kutsuvat yleisöä kokemaan aistien ja kosketuksen kautta taiteen materiaalisuutta. Teema on tullut Suomen käsityön museon ehdotuksesta Taiteilijat O:lle. Näyttelyyn voivat hakea kaikki Taiteilijat O:n jäsenet, jotka ovat maksaneet vuoden 2024 jäsenmaksun 3.3.2024 mennessä. Valittujen taiteilijoiden tulee olla Taiteilijat O:n jäseniä myös näyttelyn aikana.

Näyttelyyn voi ehdottaa enintään kahta teosta tai teosluonnosta, jotka ovat 2022 tai sen jälkeen valmistuneita. Teosehdotus voi olla myös kirjallinen kuvaus toteutettavasta teoskonseptista. Taiteilijat vastaavat itsenäisesti omien teostensa valmistamisesta, mutta näyttelyyn voi ehdottaa myös teemaan liittyviä paikkasidonnaisia ja yhteisöllisiä teoksia. Teoshaku on kaksivaiheinen. 

Teosehdotusten ensimmäisen vaiheen viimeinen jättöpäivä on 3.3.2024 klo 16 (EET).

Ensimmäisen vaiheen perusteella kuraattorit valitsevat 15.3.2024 mennessä taiteilijat haun toiseen vaiheeseen, jossa heitä pyydetään lähettämään postitse materiaalinäyte tms. lisätietoa teosehdotuksestaan. Materiaalinäytteen tarkoitus on ilmentää teoksen aistinvaraisia ominaisuuksia, joita kyseinen ehdotus korostaa. Materiaalinäytteen koko maksimissaan 20 x 20 x 5 cm. 

Jurytysmaksu on 30 €, ja se tulee olla maksettuna hakemusta lähetettäessä.

Hakemuksen toisen vaiheen viimeinen jättöpäivä on 15.4.2024 klo 16 (EET). Toisen hakuvaiheen perusteella tehtävistä lopullisista valinnoista tiedotetaan kaikille hakijoille huhtikuun 2024 loppuun mennessä.

Kokeilemme ensimmäistä kertaa Taiteilijat O:n näyttelyhaussa Google Formsin käyttöä. Pyrimme tällä hakuprosessin nopeuttamiseen, ja siihen, että haun tekeminen olisi myös jäsenillemme mahdollisimman selkeää ja helppoa. Lisäksi lomakkeen kautta jätetyt hakutiedot on helppo toimittaa kuraattoreille.

Näyttelyhakemus jätetään oheisella verkkolomakkeella:
https://forms.gle/Ke56UjFptmzh8sgh7 (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Hakulomakkeeseen vaaditaan kirjautuminen gmail-osoitteella heti alussa, koska teoskuvat ladataan suoraan lomakkeelle. Kirjautuneena voit ladata kuvat suoraan hakemukselle omasta Google drivestasi tai tietokoneeltasi.

Jos sinulla ei ole gmail-tiliä, etkä sellaista halua perustaa, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse  nayttelyt@taiteilijato.fi. OTATHAN SIIS YHTEYTTÄ AJOISSA ENNEN MÄÄRÄAJAN PÄÄTTYMISTÄ, JOS ET VOI KÄYTTÄÄ VERKKOLOMAKETTA HAUSSA. Järjestämme siinä tapauksessa mahdollisuuden lähettää hakutiedot ja teoskuvat toisella tapaa anonyymisti. Hakulomakkeen löydät täältä.

Teoskuvat
Valmistele näyttelyhakua varten teoskuvat / luonnoskuvat (max. 5 kpl, max. 1 MB / kuva, resoluutio 72 dpi.

  • kuva, jossa teos näkyy kokonaan
  • kuva, jossa teos on kuvattu esim. etuviistosta, ja sen ulottuvuudet hahmottuvat
  • yksityiskohtakuvia 1- 3 kpl valintasi mukaan

    Pakollisen, kirjallisen teoskuvauksen pituus on max. 2000 merkkiä.

Näyttelypalkkiot ja kuraattorit

Suomen käsityön museo maksaa kaikille näyttelyyn valituille taiteilijoille näyttelypalkkion ja Kuvastoon kuuluville taiteilijoille näyttelykorvauksen. Ulkopuolisen rahoituksen (esim. Taiteilijat O:lle myönnettävän Taiken toiminta-avustuksen ja muiden apurahojen) puuttuessa peritään näyttelyyn valituilta taiteilijoilta erillinen osallistumismaksu, jonka suuruus vahvistuu alkuvuonna 2025.

Teosvalinnoista vastaavat näyttelyn kuraattorit museolehtori, tekstiilitaiteilija, TaM Margarita Rosselló Ramón, Suomen käsityön museosta sekä tutkija-taiteilija, keramiikkataiteilija, TaT Priska Falin Aalto-yliopistosta.  Näyttelyhakemukset käsitellään nimettöminä.


Kuraattorit kertovat näyttelyn teemasta

Taiteilija luo suhteen työstettävään materiaaliin usein juuri käsin koskettamisen kautta. Materiaalia työstettäessä koskettaminen on vuorovaikutusta, jossa tekijä tuntee materiaalin ominaisuudet, työstettävyyden ja pystyy seuraamaan materiaalin ‘tahtoa’ tämän kosketukseen perustuvan vuorovaikutuksen kautta.

Taideteoksen kokeminen jää kuitenkin hyvin usein näköaistin varaan, jossa materiaalin tuntu jää mielikuvituksen varaan ja on kokijan kehossa muistona aiemmista kokemuksista. Tämä sinänsä on mielenkiintoista, mutta usein koskettamisen puuttuminen jättää taiteen kokemuksen vaillinaiseksi. Koemme elämää koko kehollamme, kaikilla aisteilla, mutta visuaalinen ylivoima turruttaa muiden aistien herkkyyden. Kun tuntoaisti ja aistittavuus tuodaan ensisijaiseksi, miten teos muuttuu? Kysymyksenä ei ole miten teos näyttäytyy vaan miltä teos tuntuu, tässä ajassa ja tässä materiaalisessa maailmassa?

Aistinvarainen ohjaa moniaistiseen kokemiseen, jossa taiteilijalla on mahdollista tuoda esiin ne materiaalin ominaisuudet, jotka kannattelevat omaa tekemistä: miten materiaali koskettaa meitä?

Näyttelykävijälle annetaan mahdollisuus hahmottaa kosketuksen avulla erilaisia pintoja ja tekstuureja, niiden pehmeyttä, kovuutta, karheutta tai sileyttä. Teosta tunnustellen kokija hahmottaa sen kokonaismuotoa, sen kokoa sekä yksityiskohtia. Miten teos koetaan, jos tärkein aistimus olisi kosketus näkemisen sijaan? Miten kosketus herkistää, mitä taiteen aistikokemuksella välitämme yleisölle? Voiko aisteja haastaa tai ohjata?

Aistiminen muuten kuin pelkästään näköhavaintoon perustuen avaa teokselle uusia merkityksiä ja päästää kokijan taiteilijan kädenjäljelle. Teos tuodaan iholle, kuin oma vaate kosketuksiin kokijan kanssa. 


Erityistä huomioitavaa näyttelystä ja teoksista

Näyttelyn teoksiin tulee voida koskea, ja näyttelyaika on pitkähkö. Ehdotusta jättäessä taiteilijan tulee huomioida teoksen mahdollinen kuluminen näyttelyn aikana. Halutessaan taiteilija voi korvata teoksen osia uusilla, mutta teoksen mahdollinen muuttuminen näyttelyaikana voi myös olla osa teosta.

Orgaaninen näyttelyaineisto pakastetaan museossa ennen näyttelytiloihin siirtämistä museon oman tekstiiliaineiston turvaamiseksi. Teoksen ja sen materiaalien tulee kestää pakastus. Teosten ripustamisessa on otettava huomioon museorakennukseen liittyvät rajoitukset. Tutustu museon tiloihin (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.). Linkki taiteilijasopimusluonnokseen lähetetään jäsenille helmikuun jäsenkirjeessä.


Jurytysmaksu

Jurytysmaksu 30 e maksetaan Taiteilijat O ry:n tilille ennen hakuajan päättymistä 3.3.2024 klo 16 (EET). Kuittikopio maksusta liitetään hakulomakkeelle.

Maksun saaja: Taiteilijat O ry
Pankki: Nordea
IBAN-tilinumero: FI41 1745 3000 0104 72
Maksun viesti: AISTINVARAINEN Sukunimi Etunimi


Aistinvarainen -näyttelyn aikataulu 2023–2024

TEOSHAKU VAIHE 1: 20.12.23–3.3.24 klo 16
Ilmoitus taiteilijoille viimeistään 15.3.24
TEOSHAKU VAIHE  2: 15.4.24 klo 16
Ilmoitus taiteilijoille viimeistään 30.4.24
Teosten oltava museolla 15.11.24

2025
Avajaiset 10.1.25 klo 18
Näyttely avoinna yleisölle 11.1. – 27.4.25
Näyttelyn purkaminen ja
teosten pakkaus 28.4.25 alkaen


Kuraattoriesittelyt

Priska Falin 

Priska Falin on tutkija-taiteilija, joka väitöstutkimuksessaan Relating to Clay: Tuning in to the Workings of the Aesthetic Dimension in Ceramic Practice keskittyi luovaan prosessiin ja erityisesti pitkäkestoisen tekemisen kautta syntyvään läheiseen suhteeseen materiaalin kanssa. Aistiva, tunteva keho on keskiössä luovassa tekemisessä ja tutkimuksessaan Falin pyrkii ymmärtämään luovan kokemuksen estetiikkaa. Läheinen suhde materiaaliin näyttäytyy Falinille myös oleellisena osana siihen millainen on kehittyvä suhteemme ympäristöön ja elämää ylläpitävään maailmaan. Tällä hetkellä Falin toimii tohtoritutkijana Aalto-yliopistossa, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, Muotoilun laitoksella. Hän tehtäviinsä kuuluu muunmuassa Radical Ceramics projektin koordinointi, opetustehtäviä Muotoilun pääaineessa Contemporary Design muiden akateemisten tehtävien ohella. Falin toimii myös taiteellisen tutkimuksen kausijulkaisun RUUKKU -julkaisun toimitusneuvostossa.

Margarita Rosselló Ramón 

Margarita Rosselló Ramón toimii museolehtorina Suomen käsityön museossa. Hänen taustansa on  tekstiilisuunnittelussa sekä kuvataiteessa, joiden yhteissummana hänen teoksissaan tekstiilillä on olennainen rooli. Kierrätetyt tekstiilit kertovat omia tarinoitaan kulumiensa kautta. Hiutunut kohta tuntuu erilaiselta kuin jokin toinen kohta kankaassa, ja sormenpäät alkavat miettiä tarinoita, jotka ovat saaneet uusia tulokulmia teoksissa mutta ehkä muutoin verhoutuneet hiljaisiksi. Rosselló Ramón on kiinnostunut näyttelyiden moninaisesta saavutettavuudesta konkreettisuudessaan. Miltä näyttely vaikuttaa, jos esimerkiksi näköaistia rajoitetaan sen ollessa usein se hallitseva? Mitä tapahtuu, kun museossa teoksiin saakin koskea? Estetiikka, jonka lähtökulma ei olekaan näköaistissa, on kiinnostavaa ja avaa näyttelyiden maailmaa liian tutusta laajemmaksi. Häntä kiinnostaa eri aistien kautta vaikuttavat muistojen maailmat ja teosmuodon moninaisuuden mahdollisuudet. 


Yhteistyössä

Suomen käsityön museo
Kauppakatu 25, 40100 Jyväskylä

Suomen käsityön museo on käsityön ja käsiteollisuuden asiantuntija, valtakunnallinen vastuumuseo, jonka osana toimivat Suomen kansallispukukeskus ja Konservointikeskus. Museo toimii Jyväskylässä osana Jyväskylän kaupungin museopalveluita. Museo edistää käsityötä ammattina, taiteena ja harrastuksena.
https://www.craftmuseum.fi/


Tiedustelut

Näyttelyn hakemukseen ja näyttelyn sisältöön liittyvät tiedustelut: nayttelyt@taiteilijato.fi   
Näyttelytyöryhmä: Niina Hiltunen, Leena Hyttinen, Virpi Vesanen-Laukkanen ja Taiteilijat O:n tuottaja.