Hoppa till innehåll

Utställningen Kännbart (Aistinvarainen) öppnar i januari

Schema:
Mötesplats: Finlands Hantverksmuseum
Länk: Öppna WWW-sidan

Verken i utställningen inbjuder allmänheten att uppleva konstens materialitet genom sinnena och beröringen. Temat har kommit från Finlands Hantverkmuseums förslag till Taiteilijat O – Konstnärerna O.

Alla Konstnärerna O-medlemmar kunde föreslå maximalt två verk eller utkast till utställningen. Sökandet efter verk var tvåstegs och anonymt och 33 konstnärer deltog med 43 verk. För den andra etappen valdes materialprover från 33 verk bland 28 konstnärer. Av dessa valdes 17 konstnärer och 21 verk ut till utställningen.

De konstnärer som valts ut till utställningen är:
Tuuli Autio, Elli Hukka, Sirpa Hannele Heinonen, Niina Hiltunen, Leena Juvonen, Teemu Järvi, Minja Kolehmainen, Laura Merz, Mirja Niemelä, Wiebke Pandikow, Laura Pehkonen, Johanna Pöykkö, Piia Rossi, Melissa Sammalvaara, Ulla Sinkkonen, Päivi Vaarula och Jana Vyborma-Turunen.

Utställningens curatorer, museiföreläsaren, textilkonstnären TaM Margarita Rosselló Ramón från Finlands konsthantverksmuseum och forskarkonstnären, keramikern TaT Priska Falin från Aalto-universitetet ansvarade för urvalet av verk.


Kuratorerna berättar om utställningens tema

Konstnären skapar ofta en relation till materialet han arbetar med genom att röra vid det med händerna. När man arbetar med ett material är beröring en interaktion där skaparen känner materialets egenskaper, dess bearbetbarhet och kan följa materialets ’vilja’ genom denna beröringsbaserade interaktion.

Upplevelsen av ett konstverk lämnas dock väldigt ofta till synsinnet, där känslan av materialet lämnas åt fantasin och finns i upplevarens kropp som ett minne av tidigare upplevelser. Detta i sig är intressant, men ofta lämnar frånvaron av beröring konstupplevelsen tom. Vi upplever livet med hela vår kropp, med alla våra sinnen, men visuell överlägsenhet dövar känsligheten hos andra sinnen. När känseln och känsligheten lyfts fram, hur förändras arbetet? Frågan är inte hur verket ser ut, utan hur verket känns, i denna tid och i denna materiella värld?

Sensorik leder till en multisensorisk upplevelse, där konstnären kan få fram de egenskaper hos materialet som stödjer det egna arbetet: hur berör materialet oss?

Utställningsbesökaren ges möjlighet att genom beröring uppfatta olika ytor och texturer, deras mjukhet, hårdhet, strävhet eller släthet. Genom att känna på verket uppfattar den som upplever dess övergripande form, dess storlek och detaljer. Hur skulle verket uppfattas om den viktigaste känslan var beröring istället för att se? Hur sensibiliserar beröring det vi förmedlar till allmänheten med konstens sinnesupplevelse? Kan sinnena utmanas eller vägledas?

Att känna på annat sätt än baserat på enbart visuell perception öppnar upp för nya betydelser för verket och låter upplevaren följa konstnärens handavtryck. Verket förs till huden, som ett eget plagg i kontakt med upplevaren.

Läs även curator Margarita Rosselló Ramóns blogginlägg i ämnet.


Kuratorintroduktioner

Priska Falin 

Priska Falin är en forskare-konstnär, som i sin avhandling Relating to Clay: Tuning in to the Workings of the Aesthetic Dimension in Ceramic Practice fokuserade på den kreativa processen och särskilt på den nära relationen till det material som skapats genom långsiktigt tillverkning. Den känsliga, kännande kroppen står i centrum för det kreativa arbetet, och i sin forskning strävar Falin efter att förstå den kreativa upplevelsens estetik. Den nära relationen till materialet framstår också för Falin som en väsentlig del av vår utvecklande relation till miljön och den livsuppehållande världen.

Falin arbetar för närvarande som doktorand vid Aalto-universitetet, School of Arts and Design, Institutionen för design. I hennes arbetsuppgifter ingår bland annat att koordinera projektet Radical Ceramics, undervisningsuppgifter inom designinriktningen Contemporary Design, bland annat akademiska uppgifter. Falin sitter också i redaktionen för RUUKKU, en tidskrift för konstnärlig forskning.

Margarita Rosselló Ramón 

Margarita Rosselló Ramón arbetar som museiföreläsare på Finlands Hantverksmuseum. Hennes bakgrund är inom textildesign och konst, vars summa textil spelar en väsentlig roll i hennes verk. Återvunna textilier berättar sina egna historier genom slitage. Den slitna fläcken känns annorlunda än en annan fläck på duken, och fingertopparna börjar fundera på berättelser som fått nya vinklar i verken men kanske annars är höljda i tystnad. Rosselló Ramón är intresserad av den mångfaldiga tillgängligheten av utställningar i sin konkrethet. Hur ser utställningen ut om till exempel synsinnet är begränsat när det ofta är det dominerande? Vad händer när man kan röra verken i museet? Estetiken, vars utgångspunkt inte ligger i synen, är intressant och öppnar utställningsvärlden för en vidare än vad som är alltför välbekant. Hon är intresserad av de minnesvärldar som påverkar genom olika sinnen och möjligheterna med arbetsformens mångfald.


I samarbete

Finlands Hantverksmuseum
Kauppakatu 25, 40100 Jyväskylä

Finlands hantverksmuseum är expert på hantverk och hantverksbranschen, ett nationellt specialmuseum, vars avdelningar omfattar Finlands folkdräktscentrum och Konserveringscentret. Museet fungerar i Jyväskylä som en del av Jyväskylä stads museitjänster. Museet främjar hantverk som yrke, konstform och hobby. Finlands folkdräktscentrum handhar branschens forskning, utbildning och rådgivning och organiserar utställningar och evenemang. Konserveringscentret erbjuder råd och vägledning för bevarandet av värdefulla och uppskattade textilier. 
https://www.craftmuseum.fi/sve/

Utställningen har fått stöd av Centret för konstfrämjande och Museiverket.


Förfrågningar

nayttelyt@taiteilijato.fi
Utställningsarbetsgrupp: Niina Hiltunen, Leena Hyttinen, Virpi Vesanen-Laukkanen och Taiteilijat O-producenten Eeva Mäkinen.

Kännbart
11.1–27.4.2025
Finlands Hantverksmuseum
Kauppakatu 25, 40100 Jyväskylä

Vernissage 10.1.25 kl 17.00–19.00
https://www.craftmuseum.fi/